התמודדות חכמה עם עבירה פלילית- הצגת הנושא
עברת עבירה? הפרת את החוק? לא ציפית "שיעלו" עליך – אנשים רבים שאינם "עבריינים קלאסיים" מוצאים עצמם לעיתים במצבים, שלא חלמו עליהם. נסיבות ואירועים שונים ("מוצדקים" ככל שיהיו) הביאו אותם לפגישה בלתי נעימה עם אישום פלילי, אזיקים, ניידת משטרה ולילה בבית מעצר. בנקודה זו העתיד נראה שחור משחור, אך אין הדבר בהכרח כך. בטיפול נכון של מומחים למשפט פלילי, בשילוב מומחים לשיפור כישורים חברתיים ולטיפול בקהילה, אפשר להיחלץ ממצב זה הרבה יותר טוב מכפי שחשבת – ללא הרשעה וללא עונש. במקרים רבים ניתן אף לפתור את הבעיות ש"הכניסו ותקעו אותך לבוץ".
רן חשב שהוא "דפוק ללא תקנה". הוא לא היה אדם רע מיסודו, אולם מום קטן, ובלתי מורגש, גרם לו להאמין כי לעולם לא ישיג עבודה מכובדת ובת זוג ראויה. כאשר פנה לדרך העבריינות, הוא היה בטוח שזו האלטרנטיבה היחידה הפתוחה בפניו להצליח בחיים ולהשיג "נשים וכסף". "ההצלחה" אכן האירה לו פנים, ותוך זמן קצר הוא הקים רשת מפוארת של הפצת סם לקטינים, כאשר חלק מהקטינות אף סיפקו את צרכיו המיניים בתמורה למנות הסם. הכסף זרם כמים, ורן היה בטוח שגילה את גן העדן עלי אדמות. פינה חמה בלבו הייתה שמורה למירי, שהייתה קונה אצלו מנה מידי פעם, אך מעבר לזאת גילתה בו עניין אישי, ואף הצטרפה אליו לכמה טיולים במרצדס החדשה, שקנה זה לא מכבר. רק אחרי שנעצר גילה כי מירי הייתה סוכנת סמויה, שהפלילה אותו. הקלטות והעדויות שהיו בידי המשטרה, לא השאירו לו הרבה תקווה להישאר מחוץ לכותלי הכלא בשנים הקרובות. היו אמנם כמה עורכי דין ידועי שם, שהבטיחו לעשות עבורו "ניסים ונפלאות" בתמורה לכמה עשרות אלפי דולרים, אך רן לא היה טיפש – הוא הבין, כי בשל הראיות, שיש נגדו אין לו כל סיכוי, שיזוכה, ולו גם באמצעות הטוב שבין עורכי הדין. עסקאות הטיעון שהוצעו לו היו אחידות, וכללו שנת מאסר בפועל, שמשמעותה מבחינתו הרס כלכלי ואישי כאחד. בצר לו החל רן לחפש חלופה, שתחלץ אותו מהבוץ. בתאו של רן ישבו גם דוד ומשה שסיפורם המשעשע נגמר בצורה טרגית. הם נפגשו באקראי בלובי של מלון מפואר לאחר בילוי סוער עם אישה נשואה – כל אחד מהם עם אישתו של השני… משהבינו את המצב, ניגש כל אחד לאישתו והפליא בה את מכותיו, עד שפקידי המלון והאורחים הצליחו להפריד ביניהם. הנשים הובלו לבית החולים הקרוב, ואילו צמד הבעלים הושמו בבית המעצר הקרוב- מאחורי סורג ובריח.
למען האמת, הם לא היו מודאגים כלל ועיקר – דוד שכר את עורך דין א' – הידוע בכינויו "הכריש", ומשה את עורך דין ב' – הידוע בכינויו "הקוסם", ועזה הייתה אמונתם, כי תוך שעות ספורות, תיפתר כל הבעיה. משנעצרו עד תום ההליכים הבינו דוד ומשה, שהספיקו להתיידד בינתיים, שהמצב לא פשוט, וקשה "לצאת" ממעשה כה חמור, שצפו בו עדים כה רבים, ללא כל פגע. דרכיהם נפרדו: משה דבק ב"כריש" שהבטחתו ל"שחרור מידי וזיכוי מלא כאן ועכשיו", התחלפה בהבטחה "לעשות כל מה שאפשר בנסיבות". דוד זנח את ה"קוסם", שלא הראה לו שום קסם וחיפש דרך הגיונית לצמצם את נזקיו המרובים. באחת מהארכות המעצר שמעו השלושה על שיטה חדשנית לפתרון הבעיה, שבבסיסה הכרה במצב, תיקון הבעיות שהביאו למצב, הכנה לתסקיר קצין המבחן ושחרור באמצעות תסקיר מבחן חיובי. משה סבר שמדובר ב"חרטא – ברטא", כפי שהתבטא, ואילו רן ודוד החליטו לבחון את העניין עד תומו. בסופו של דבר השתחררו רן ודוד בפיקוח קצין מבחן ללא כל עונש, תוך שהם מתנדבים לתת 120 שעות מזמנם לטובת מטרה ציבורית (דוד אף לא הורשע…). משה, "שהלך עד הסוף עם הראש בקיר" הורשע ונידון לשנתיים מאסר בפועל.
רן ודוד מיודדים מאז, ומידי פעם הם מבקרים, בצוותא, את משה בכלא. המסקנה שהסיקו לחיים כל השלושה היא שבמצבים הקשים, אכן כדאי לבחון את כל האפשרויות…
מטרת מסמך זה הינה להציג בפניך את שלבי הבנת המצב וההכנה לתסקיר המבחן, שיאפשרו לך להימנע מהרשעה ו/או מקבלת עונש במצבים בהם עצמת הראיות נגדך לא מאפשרת זיכוי מלא מכל האישומים.
הדרך השגויה להתמודד עם משפט פלילי
בעבר הלא רחוק היה ניתן, לא פעם, לבצע עבירה ולהתחמק מעונש על ידי טשטוש העובדות והסתרתן, או על ידי מציאת "פרצה בחוק" באמצעות עורך דין "ממולח". כיום מצבים אלו נדירים מאד. מעל 97% מהנאשמים במשפטים הפליליים מורשעים בדין, ומתוך יתרת ה3%-, הרוב אכן לא ביצעו מעשה פלילי. השכלול המשמעותי שחל בכלים ובשיטות החקירה העומדים לרשות המשטרה, בצד ההתפתחות וההבשלה שחלו בדין הישראלי, מקשים מאד להתחמק ממתן הדין על עבירה שביצעת. אין זאת אומרת שלא ניתן בשום מקרה לזכות אדם שביצע עבירה – מבין לקוחותינו הרבים שזוכו רק בודדים היו אכן "חפים מפשע".
לאור הנתונים עליך לקחת בחשבון כי הסיכוי שביצעת עבירה ותזוכה במשפט, הוא קטן, ולכן כדאי לך לשקול גם כיווני פעולה אחרים, שיביאו לתוצאה דומה.
פעמים רבות הנחת יסוד שגויה, שתצליח להערים על המשטרה ובית המשפט, חרף כל הראיות שיש נגדך, מובילה לסדרת טעויות שלך או של הוריך, ידידיך, חבריך לפשע או "יועצים" אחרים, הנראית בערך כך:
1) לאחר שנעצרת, אתה משקר בחקירת המשטרה, ומוסר פרטים שלא יפלילו אותך ו/או את חבריך, או יקטינו את אשמתך. כתוצאה מהתנהלות זו איש לא מאמין לך.
2) כשאתה מקבל את השיחה מהמעצר למשפחתך, אתה מספר, מתוך בושה או ממניעים אחרים, שאתה חף מפשע "והכל שטויות" ומבקש שימצאו לך עורך דין אשר ידאג לשחרורך המהיר.
3) לאור דבריך, משפחתך אצה רצה למצוא לך עורך דין "חזק", אשר יוכיח את "צדקתך", ובאותה נשימה יחשוף את "העוול הנורא שנגרם לך על ידי המשטרה", וכמובן ישחרר אותך מייד.
4) גם לעורך דינך אתה לא מספר את האמת, וכתוצאה מכך הוא פועל על סמך אינפורמציה לא נכונה, וסבור כי ניתן "לחלץ אותך" מהמעצר תוך שעות ספורות…
5) בהליכי המעצר השופט, שבודק את הראיות בתיק, אינו משתכנע, בלשון המעטה, ומאריך את המעצר או את מעצר הבית, על פי בקשת התביעה.
6) במצב דברים זה לעורך הדין, ולמשפחתך, נוח להאמין כי אתה הוא, לא פחות ולא יותר, האחד מאלף שנכלא על לא עוול בכפו, והנה עוד רגע קט תצא צדקתך לאור, ולכן עורך הדין "זורק את כל הקלפים" בניסיון לשחרר אותך, מתוך הנחה שאתה חף מפשע, וכי כל חקירה נוספת תהיה לטובתך.
7) גם אם הצלחת להשתחרר מהמעצר לא תמו סבלותיך, ויתכן מאוד ששמחתך היא שמחה מוקדמת. כיון שעורך דינך "גילה את כל הקלפים" בשלב המעצר במשטרה ו/או התביעה מבצעים "מקצה שיפורים", אוספים ראיות נוספות נגדך, ומרחיבים את הבסיס המשפטי להמשך מעצרך.
8) בהליכי המעצר ובתחילת המשפט מתגלים פרטים חדשים, אותם הסתרת מעורך דינך ומהמשפחה. במצב דברים זה קורסת חזית ההגנה, קורס האמון של בית המשפט ושל משפחתך בך, ומעצרך מוארך. לא פעם קורה שאתה נעצר מחדש זמן מה לאחר ששוחררת.
9) לאור ההתנהלות השגויה בהליכי הארכת המעצר נפגמת, בצורה אנושה, יכולתך להתגונן כראוי במשפט, ואתה למעשה "ממוסמר" לגירסה מגוחכת, שניתן להפריכה בקלות. התוצאה הצפויה היא כמובן הרשעה, ולפעמים אף בעבירות נוספות לאלו שאכן בצעת במציאות.
10) במצב דברים זה, סיכוייך לבטל את ההרשעה או להפחית את העונש יורדים פלאים, שכן ההונאה וההכחשה שנקטת יש בה משום הוספת "חטא על פשע", ובודאי אין היא מתיישבת עם שיטת תיקון המידות.
ואיך אומרים- "אכלת אותה בגדול"…
הדרך הנכונה להתמודד עם משפט פלילי
תוכל להימנע ממלכודת פתאים זו, שהורסת את חייהם של מרבית המורשעים לראשונה, וגורמת עוול נורא לבני משפחותיהם, אם תבין את האפשרויות המעשיות הפתוחות בפניך, ואת הדינמיקה של הבחירה ביניהן. "סוף מעשה במחשבה תחילה" היא, בתמצית, השיטה המוצעת לך. מיד עם מעצרך או העלאת האישומים כלפיך עליך לנתח את הסיכויים והסיכונים, ולבנות תוכנית עבודה – אסטרטגיה – שתוביל אותך לאורך כל הדרך. אם תפעל בשיטה של מרבית העבריינים – "דייה לצרה בשעתה" – ולא תתכנן כמה צעדים קדימה, רוב הסיכויים שתגיע למקום שהם מגיעים (אם לא ניחשת נכון – הכוונה לבית הסוהר). רצוי שתבנה את האסטרטגיה שלך בהתייעצות עם עורכי דין, המכירים את כל האופציות, ובקיאים בתכנון אסטרטגי של הליכים פליליים.
אם אין לך עדיין תכנון אסטרטגי, תעשה נכון אם תפעל על פי הכללים הבאים:
- אל תמסור את גרסתך המפורטת בחקירת המשטרה, אלא אם באמת ובתמים אין לך שום מידע מדוע אתה נמצא שם. אם אתה קשור לעבירה, ולו גם בצורה עקיפה ורחוקה (לדוגמא: יש לך מידע על ביצועה ו/או על זהות המבצעים), עמוד על זכותך להתייעץ עם עורך דין פלילי לפני שתחקר, גם אם יאיימו עליך ש"אם לא תדבר נעצור אותך". עדיף יום מעצר על חודשים ושנים בכלא, העלולים לנבוע ממסירת דברים לא אחראיים בחקירתך! נמק את סירובך בבלבול ו/או אי בהירות ביחס לעובדות, ולא באי רצון להפליל את עצמך. דע כי זכותך, על פי חוק, להיוועץ בעורך דין טרם ובמהלך חקירתך.
- בחירת עורך הדין היא קריטית עבורך, ולכן רצוי שתבחר את עורכי הדין הטובים ביותר שתוכל להרשות לעצמך. ברוב המקרים, עצה חכמה בשלב המעצר, תוכל למנוע העמדתך לדין (אם אינך אשם, או אם אין ראיות נגדך), או לכוון אותך להליך שיקום שימנע את הרשעתך או הענשתך. אם אינך פושע מדופלם, ספק אם כדאי לך לבחור בעורך דין המייצג את "לויתני הפשע" על מנת שלא תצטייר, אפילו בתת המודע של הגורמים המטפלים בך, כשייך לקבוצה זו.
- התעלם מ"עצות", "רעיונות" ו"המלצות" שתקבל משותפיך לתא המעצר, ואל תשתמש באוצר המילים שלהם – אם הם כל כך חכמים, ועורכי דינם כה מעולים, ספק אם הם היו במעצר. יתכן מאוד שחלק מהם הם "סמויים" של המשטרה, ובכל מקרה סביר להניח שעצתם אינה לטובתך!
- ספר לעורך דינך את כל האמת, ללא כחל וסרק, אל תנסה לייפות את התמונה, והזהר מטענות ו"תיאוריות" שאינן מבוססות על עובדות מוצקות. ספר כל דבר, אפילו אם לדעתך הוא אינו קשור ישירות לעבירות המיוחסות לך.
- בחר איש, או אנשי אמון, מבני המשפחה והבהר להם את המצב האמיתי, כדי שעורך דינך יוכל לדבר עמם באופן גלוי (דאג כי לא יהיו לשיחה זו "שותפים" או מאזינים מיותרים).
- לאחר שסיפקת לעורך דינך את הנתונים האמיתיים, יוכל עורך דינך לבחון את הסיכויים והסיכונים שלך בדרך של ניהול הוכחות, לעומת דרך של הפחתת האשמה והכוונה לתיקון, במגמה להשיג "אי הרשעה" או עונש קל ביותר. הוא אמור לגבש ולהציג בפניך תוכנית אסטרטגית, שתכלול את המטרות והשיטות שיש בדעתו ליישם בהליכי המעצר ובמשפט עצמו.
- אם אתה צפוי למעצר של יותר מכמה ימים, בדוק עם עורך דינך את האופציה של "תסקיר מעצר", שיאפשר לך לקצר מעצרך, או לשלוח אותך ל"חלופת מעצר" נוחה. דאג לעשות זאת מיידית, שכן ברוב המכריע של המקרים יש צורך להכין אותך לתסקיר באמצעות מומחים לנושא. תסקיר מעצר ללא בדיקה מוקדמת של כישוריך, וללא הכנה ראויה, עלול להסתיים באסון- תסקיר מבחן שלילי, שעלול להוביל להשארותך במעצר לתקופה ארוכה. מרבית תסקירי המעצר שנעשו ללא הכנה מוקדמת של הנאשם, תוצאתם שלילית.
- אם אתה מתלבט, דבר עם יותר מעורך דין אחד, שכן עשויות להיות בעניין כמה דעות. לפעמים רעיון יצירתי וחכם עשוי להפוך את הקערה לטובתך, ולחסוך לך הרבה "דם, יזע ודמעות".
- אם הדרך בה הלכת, בשלב המעצר, ו/או עורך הדין שייצג אותך, לא הניבו את התוצאות המצופות, כדאי שתעשה בהקדם "בקרת נזקים", ותשקול את שינוי הדרך או את החלפת עורך הדין.
- אם בחרת ללכת בדרך של מניעת הרשעה או ענישה, עשה זאת מוקדם ככל האפשר באמצעות "תסקיר מבחן", שימליץ לא למצות עמך את הדין, ולתת לך הזדמנות נוספת. עורכי דין, המתמחים בנושא שירות המבחן, יוכלו להסביר לך כיצד ניתן לשפר דרמטית את יכולתך לקבל תסקיר חיובי, העשוי למנוע את הרשעתך, לבטלה – אם הורשעת, ובכל מקרה להפחית משמעותית את עונשך.
- אם בכל זאת, בחרת בדרך של ניהול ההוכחות, נכשלת והורשעת, עדיין פתוחה בפניך דרך השיקום. אתה יכול להחליף את עורך דינך לפני שלב קביעת העונש, ולטעון כי עד היום הכחשת את אשמתך כתוצאה מיעוץ לא נכון, שקיבלת ממשפחתך או מעורך דינך.
- גם אם פעלת רע לאורך כל הדרך, הורשעת וקיבלת עונש חמור, עדיין קיים פתח להמירו בדרך של שיקום על ידי ערעור על חומרת העונש. זהו פתח צר למדי, המחייב הליכים מורכבים, אולם אם לא תעשה אף טעות בדרך ליישומו, יש לך סיכוי סביר להצליח.
מצא את ההבדלים- "כי בידך הוא הדבר"…
מצבו הכלכלי של עומר הלך והתדרדר. אישתו לחצה לקבל כסף נוסף ואף איימה כי תעזוב אותו, הילדים הלכו לא פעם לבית הספר בלי אוכל, והשכנים גיחכו כיצד מי שנסע עד לפני זמן קצר ברכב מפואר, נוסע עכשיו באופניים. לעומר לא היה כל פתרון ממשי למצב, שכן גדל כ"ילד מפונק", ולא הורגל להתמודד עם מצבים קשים. אביו, שתמך בו כל השנים, נפטר זה לא מכבר, והוא הרגיש ש"כלו כל הקיצים". במוחו נרקמה מזימה שתביא לו את ה"מכה הגדולה" – לשדוד בנק. עומר לא היה "עבריין של ממש", אך היה זקוק נואשות לכסף כדי לכלכל את משפחתו, במיוחד לאחר פיטוריו מעבודתו. בעזרת ידע שרכש מסרטי קולנוע, פרץ עומר לבנק, ובאיומי אקדח פלסטיק, שנותר לו מפורים, שדד מהקופה 130,000 ש"ח במזומן. עומר לא ידע את עצמו מרוב אושר לאחר שספר את שללו, אך העקבות הרבים שהשאיר עזרו למשטרה לאתרו במהירות, ולעצור אותו יחד עם הכסף. לאחר שעומר הודה במעשה, והביע חרטה, שלח אותו בית המשפט לתקופת מבחן של שנה, מבלי להרשיעו.
גם מצבו של מרדכי לא היה טוב. הוא התגרש, לא מכבר, ולא הצליח לעמוד בדרישותיהם הכספיות של גרושתו, ילדיה וגרושתו הקודמת. כאשר פוטר מעבודתו, הגיע למסקנה כי רק שוד בנק עשוי להיות פתרון ראוי לבעיותיו. חשב ועשה. בהיותו אדם חכם ומתוחכם הוא למד היטב כיצד לבצע שוד בצורה מקצועית, ואף הצליח לחמוק מהמשטרה שהוזעקה לסניף. את שללו בסך 32,000 חילק בזהירות בין גרושותיו, ובמוחו החלה להירקם מחשבה על השוד הבא… רק בדרך מקרה נלכד מרדכי, הובא למשפט, הורשע ונידון לשנתיים מאסר בפועל, למרות שלא היה לו כל עבר פלילי, ומעולם לא הסתבך עם החוק. הכיצד יתכן הדבר? מדוע על אותו מעשה, שנעשה באותן נסיבות, על ידי אנשים מרקע דומה, קיבל כל אחד מהם עונש שונה, או ליתר דיוק רק מרדכי נענש?
דוגמא זו, באה להמחיש שתי תוצאות אפשריות למשפט פלילי, בו נמצא הנאשם אשם: האחת, הענשת העבריין והרחקתו מהציבור- כבמקרהו של מרדכי, והשנייה, נסיון שיקום ושילוב הנאשם בקהילה, כבמקרהו של עומר. ההחלטה אם המקרה שלך יתנהל על פי האפשרות הראשונה או השנייה היא למעשה, בידיים שלך. אם תפעל בצורה מתוחכמת, באמצעות עורכי דין, המתמחים בנושא התיקון והמבחן, תוכל להגיע ל"תוצאת עומר", ואם תפעל בצורה הרגילה והמקובלת בעולם הפשע (הכחשה גורפת של האשמה, למרות קיומן של ראיות מוצקות המרשיעות אותך) באמצעות עורכי דין המתמחים בייצוג פושעים "מקצועיים", תגיע מן הסתם, ל"תוצאת מרדכי". אתה עשוי לגלות, כי ההחלטה באיזו משתי הדרכים כדאי לך לבחור היא ההחלטה החשובה ביותר בחייך, למרות שלמרבה הצער עליך לקבלה תחת לחץ, במהירות, ובתנאים קשים במיוחד.
"האור בקצה המנהרה"…
אם אינך עבריין מבטן ומלידה, אינך דור שני או שלישי לשושלת פשע מפוארת, ועדיין לא שקעת בפשע עד צוואר, יש לך סיכוי מצוין לשפר את כישורייך החברתיים, תוך זמן קצר, לזכות בתסקיר חיובי ולהיחלץ הן מדרך הפשע והן מהעונש הצפוי לך. במרבית המקרים, העבירה שבצעת הינה תוצאה של חינוך לקוי לערכים חברתיים ו/או תוצאה של התמודדות לא נכונה ולא יעילה עם קשיים ומשברים. מחקרים מצביעים על כך שהעבירה הראשונה מבוצעת, בדרך כלל, על מנת להשיג "קיצור דרך" למטרה, שאינך יודע להשיגה בדרכים המקובלות (גניבה כ"קיצור דרך" להשגת כסף, אונס כ"קיצור דרך" לחיזור מקובל, אלימות כ"קיצור דרך" לשכנוע וכו'). התוצאה ההגיונית הינה, כי שיפור מהיר בכישוריך החברתיים עשוי לתת בידך אפשרות טובה וחכמה להשגת אותם דברים, שברצונך להשיג, במסלול המקובל, שהוא בלי ספק נוח, נעים ובודאי פחות מסוכן מדרך הפשע. בעבר שינוי מסוג זה היה לוקח זמן רב (חודשים ואף שנים), ולכן הוא לא היה מציאותי עבור עצורים ונאשמים הזקוקים לפתרון מיידי למצוקתם. כיום, שיטות חדשניות, שפותחו בשנים האחרונות, מאפשרות לאתר את הליקויים בכישורייך החברתיים, ולשפרם תוך זמן קצר, הנמדד בימים עד שבועות. אם תלך בדרך מתקדמת זו תשיג רווח כפול: מחד, תוכל לקבל המלצה חיובית מקצין המבחן, ומאידך תקבל כלים מצויינים להתמודד עם אתגרים בחייך, כלים שספק אם היית טורח לרכשם לולא המשבר בו אתה מצוי כרגע. במצב עניינים זה אתה עשוי להמנע מהרשעה, ואף לצאת לחופשי עם יכולות טובות יותר מאלו שהיו לך בעבר. זהו בעצם האור בקצה המנהרה, אך למרבה הצער רק מעטים זוכים לראותו. לפעמים עד "שנופל האסימון" אוזל זמנך, לא פעם תצטרך להמתין, שכן בישראל שירותים מסוג זה הם נדירים, ולפרקים נראה לך שלא תוכל לעמוד במחירם, שאינו זול. יחד עם זאת ברור של97%- מהנאשמים בישראל אין אלטרנטיבה טובה יותר, ולכן חרף כל הקשיים כדאי להם להתמודד במסלול זה.
משמעותה והשלכותיה של ההרשעה הפלילית
אם מצא בית המשפט שנאשם חף מפשע, הוא פוטר אותו ללא הרשעה. אם הנאשם נמצא אשם בביצוע עבירה, יש לו אינטרס לקבל עונש קטן ככל האפשר. אינטרס, חיוני לא פחות, שצריך לעמוד לנגד עיניו, הוא המנעות מהרשעה פלילית – סיוט העלול לרדוף אותו שנים רבות. למרבה הצער מרבית האנשים אינם מבינם את המשמעות החמורה של הרשעה בדין, ואת השלכותיה האיומות על המשך חייהם. כל בר דעת יודע את המשמעויות הקשות וההשלכות הרבות שיש לעונש מאסר, ואפילו לקנס כספי. מאסרו של אדם עלול לפגוע במצבו הנפשי, לערער את התא המשפחתי, להביא לפיטוריו ממקום עבודתו, להתרחקות חבריו, ליצירת סטיגמות חברתיות ועוד. ברור, איפוא, מדוע רוצים כולם להימנע מעונש. חשוב להבין, כי גם לרישום הפלילי יש משמעויות לא קלות. אדם הנושא עמו הרשעה פלילית עלול להיתקל בקשיים רבים, שעה שירצה להתקבל לעבודה מסוימת, ללמוד מקצוע מסויים (כמו עורך דין, רואה חשבון וכו') להתקדם למשרה בכירה, להתקבל לשירות הציבור, לזכות במשרת דירקטור או מנכ"ל, לקבל אישורי כניסה למדינות רבות, לשאת נשק, להצטרף לכוחות הביטחון וכו'. לפעמים עלול בעל רישום פלילי להפסל מראש על ידי שותף פוטנציאלי לעסקים, וחמור מזאת על ידי בן זוג פוטנציאלי בו הוא מעוניין. אף אדם אינו מעוניין שכתם מעברו, בדמות הרשעה הרשומה בתיקו, ירדוף אחריו במשך כל השנים, ויהיה לו למכשול בהגשמת חלומותיו. מסיבה זו האינטרס של אי-הרשעה הוא אינטרס חשוב ביותר, ובמקרים רבים, אם לא בכולם, חשוב יותר מהאינטרס של אי קבלת עונש. להדגשת הענין- מרבית הנאשמים הסבירים מוכנים לרצות עונש, ובלבד שלא יירשם רישום פלילי בתיקם.
אם בית המשפט מצא, כי הנאשם ביצע את העבירות המיוחסות לו, אזי בסמכותו לבחור באחת משתי חלופות:
1) הרשעת הנאשם והטלת עונש של ממש- מאסר בפועל, מאסר על תנאי, קנס וכו'.
2) קביעה כי הנאשם ביצע עבירה (או הרשעה "על תנאי" במקרה של בגירים, שתבוטל או תשאר בסופו של תהליך, על פי החלטת בית המשפט) והעמדתו בתקופת מבחן.
בסופו של יום יש גם לאפשרות זו שתי תוצאות חלופיות: א. צו מבחן בצירוף הרשעה; ב. צו מבחן ללא הרשעה כלל.
צו המבחן
המבחן אינו נחשב לעונש, אלא לאמצעי טיפול חינוכי, שמטרתו היא החזרת הנאשם למוטב.
1. סוגי המבחנים
ישנם שני סוגים של צווי מבחן:
המבחן הטהור – בית המשפט משהה את ישום העונש, ומתנה אותו ואת ההרשעה בכך שהנאשם מתחייב, מרצונו, לעמוד בתנאים מסוימים שייקבעו לו לאורך תקופת המבחן. בדרך כלל, מדובר בהימנעות מביצוע עבירות נוספות בתקופת המבחן ובפיקוח קצין מבחן.
מבחן בצירוף מאסר על תנאי – העונש נגזר על הנאשם, אך הוא אינו מתחיל בריצויו. בית המשפט נותן לו אפשרות להמנע מריצוי העונש, במידה והנאשם מתחייב, לעמוד בתנאים מסוימים, שיקבעו לו לאורך תקופת המבחן, ואכן הוא יעמוד בתנאים אלו. חשוב לזכור, כי אומנם העונש הצפוי לנאשם כזה כבר נגזר, אך למעשה אין לו כל סיבה לחשוש מהפעלתו, אם כוונתו הכנה היא באמת ובתמים לקיים את תנאי המבחן.
2. הודאה כתנאי למבחן
צו המבחן ינתן רק במקרים בהם הודה הנאשם בעבירות המיוחסות לו, או אם הודה בעבירות המפורטות בכתב אישום מתוקן, במקרה וסוכם על מחיקת חלק מפריטי האישום. אם לא הודה הנאשם, והמשיך לכפור לאורך כל המשפט בהאשמות שיוחסו לו, יטיל עליו בית המשפט, אם ימצא אותו אשם, עונש ממשי על פי טיב העבירה ונסיבות ביצועה. עולה, שגם אם טען הנאשם לאורך המשפט, כי הוא חף מפשע, אך בכל זאת נפסק כי הוא אשם, טוב יעשה אם לשלב גזר הדין יגיע עם עורך דין חדש. כך יוכל הנאשם לטעון, בשלב זה, כי הוא אכן מודה בכל המעשים, וכי למעשה רצה להודות בביצוע העבירה מתחילת המשפט, אך אין הוא אלא בבחינת "תינוק שנשבה" בעצת משפחתו או עורך דינו, שייעצו לו לא להודות. על-ידי הודאתו פותח הנאשם לעצמו פתח לקבלת צו מבחן, בין אם מבחן טהור ובין אם בצירוף מאסר על תנאי, גם במצבים בהם התוצאה הצפויה הינה מאסר בפועל. קיימים מספר מצבים מורכבים בהם ניתן להביא את הנאשם למצב של הודאה, המהווה תנאי למבחן, בלי לפגוע באינטרסים חיוניים שלו. לפעמים יהיה די בהודאה חלקית, המבוססת על עסקת טיעון, בכדי שיוטל על הנאשם מבחן. במציאות משוואה זו מורכבת למדי, וכדאי שתתייעץ בנושא עם עורך דין, בטרם תחליט להודות.
3. מה כולל המבחן
בנוסף להתחייבות להמנע מביצוע עבירה, כוללים צווי המבחן, בדרך כלל, תנאים אחרים עליהם ידרש הנבחן להתחייב, כגון :
1 ) לעבוד כדי להתפרנס (או לחילופין ללמוד באופן סדיר).
2 ) לשמור על קשר רציף עם קצין המבחן.
3 ) לנהוג על פי הוראותיו של קצין המבחן.
4 ) לעדכן את קצין המבחן בכל אירוע חריג.
לבית המשפט סמכות להוסיף תנאים נוספים על פי המקרה הספציפי שלך, לרוב על פי המלצת קצין המבחן. תנאים אלה אמנם מגבילים, במידת מה, את חופש פעולתך, אך המבחן אינו אלא מהלך שנועד לטובתך, כאלטרנטיבה עדיפה פי כמה על פני עונש של ממש. המבחן ניתן לתקופה מינימלית של שישה חודשים ולתקופה מירבית של שלוש שנים. החוק אינו מגביל את השימוש במבחן ביחס לגילו של הנאשם, או לגבי סוג העבירה או למקרים בהם קיימת חובת עונש מאסר בפועל.
4. מה קורה אם הנבחן אכן עומד בתנאי המבחן ?
אם הוטל על נאשם מבחן טהור- במידה והוא קיים את הבטחותיו, ועמד בתנאים שנקבעו לו, הוא משוחרר באופן אוטומטי מכל התחייבות, ואינו חייב להופיע שנית בפני שופט. אם החליט השופט, בצו המבחן, כי עמידה בתנאים תביא גם לביטול הרשעתו, הרי שגם תנאי זה מתקיים אוטומטית עם סיום תקופת המבחן. אם הוטל על נאשם מבחן בצירוף מאסר על תנאי, אזי בתום התקופה חוזר הוא בשנית אל בית המשפט, שם יקבע השופט, כי אכן עמד בהתחייבויותיו, ויפטור אותו מהעונש על תנאי, אשר ריחף מעל ראשו במשך תקופת המבחן.
5. מה קורה אם הנבחן מפר את תנאי המבחן ?
צו מבחן טהור אינו כולל עונש קבוע מראש, למקרה שלא עמדת בתנאיו. הפרת תנאי צו המבחן אינה גוררת בהכרח את פקיעתה של תקופת המבחן.
במקרה כזה, רשאי בית המשפט לעשות אחת מאלה:
1) להזהיר את הנבחן, ולהמשיך את תקופת המבחן כמתוכנן.
2) להטיל על הנבחן קנס כספי מבלי לפגוע בצו המבחן.
3) אם צו המבחן ניתן ללא הרשעה, רשאי בית המשפט להרשיע את הנאשם, ולהטיל עליו עונש.
4) להרשיע את הנבחן ולקבוע לו עונש על תנאי, כך שתקופת המבחן לא תפגע, אך במקום מבחן טהור
הוא יהפוך למבחן בצירוף מאסר על תנאי.
במקרה של הפרת תנאי צו המבחן עקב ביצוע עבירה נוספת בתקופת המבחן, מוסמך בית המשפט להטיל על הנבחן גם עונש בגין העבירה הנוספת שבוצעה. הבחירה בין האלטרנטיבות השונות תלויה, לא מעט, בהערכתו של קצין המבחן, ובעיקר בהמלצתו. בדרך כלל קצין המבחן הוא הגורם שיוזם את החזרת עניינך לבית המשפט במקרה של הפרת תנאי המבחן. במקרה של כישלון המבחן, יקבל בית המשפט תמונה יותר ברורה על אישיותך, מאשר ביום מתן גזר הדין, ועל כן ייטיב לקבוע את העונש ההולם. צו המבחן בצירוף מאסר על תנאי, כולל כבר את הסנקציה, שתקבל באם תפר את תנאי המבחן, כך שאי עמידה בתנאי הצו תביא אותך חזרה אל בית המשפט, שם יפעיל השופט את העונש שנגזר עליך, וזאת בנוסף על העונש הצפוי לך במידה ועברת עבירה נוספת.
תהליך הפעלת שירות המבחן
1. "חקירה": בשלבי הארכת המעצר (אם מדובר ב"תסקיר מעצר") או בטרם מתן גזר-הדין (אם מדובר ב"תסקיר לעונש"), ממנה בית המשפט קצין מבחן לעריכת חקירה על מנת לאסוף פרטים רבים ככל האפשר על מצבך הנוכחי ועברך. במהלך החקירה, יבקר קצין המבחן בביתך, אם יראה בכך צורך, ישוחח עם בני משפחתך, עם אנשים המעורבים בחייך, עם מחנכים ועם כל מי שימצא לנכון. במקביל הוא יפנה אותך למקומות מתאימים לשם עריכת בדיקות רפואיות, פסיכולוגיות, פסיכיאטריות מקצועיות ואחרות.
2. "תסקיר": האבחון, ההערכה וההמלצה של קצין המבחן באים לידי ביטוי בתסקיר, שהוא מסמך בכתב המוגש בכתב לבית המשפט, ומהווה נדבך מרכזי בשיקול דעתו כיצד לנהוג כלפיך. התסקיר נועד להציג מידע מקיף על מצבך, ולתת חוות-דעת פסיכו-סוציאלית מקצועית באשר לאפשרות הטיפול בך וסיכויי שיקומך.
ניתן לחלק את התסקיר למספר משתנים, שהשילוב ביניהם מוביל לגיבוש חוות דעתו של קצין המבחן והמלצתו:
1) נתונים טכניים – נתונים ופרטים אישיים: שם, מין, תאריך לידה, מקום מגורים וכו', וכן פרטים על ההורים, בן זוג, ילדים, אחים ואחיות ועל קרובי משפחה או אנשים אחרים שיש להם קשר ישיר עמך והשפעה עליך.
2) מידע כללי ומיוחד – חלק זה כולל מידע, שקצין המבחן קיבל ממך, מבני משפחתך, מקרוביך, ממוריך וממעבידיך- על עברך, התפתחותך, יחסיך, התנהגותך בבית, בשכונה, בבית-הספר, בעבודה, בחברה ובכלל. קצין המבחן יכול לשקף בתסקיר את נסיבותייך האישיות, במיוחד אם הן יוצאות דופן.
3) משפחה – למצבך המשפחתי, ולאופן תפקודם של בני המשפחה ישנן השלכות כבדות משקל. בתסקיר יתוארו תנאי מגוריך, סביבתם, הרקע המשפחתי, מצב בריאות בני המשפחה, וכן נסיבות משפחתיות מיוחדות ומידת השפעתן עליך.
4) עבודה – ישנה חשיבות רבה למידע על תפקודך בעבודה. תפקוד תקין יכול להצביע על סיכוי לשיקום. בתסקיר יהיה פירוט, רב ככל האפשר, על התפקוד בעבודה: חריצות, יחס מעבידייך ומידת שביעות רצונם וכיו"ב.
5) שירות בצה"ל – לשירות בצה"ל יש משמעות להבנת מצבך וערכייך החברתיים. פרטים על יחסך והתנהגותך במסגרת זו עשויים לשפוך אור על סיכוייך לעתיד טוב יותר.
6) מידע מקצועי – קצין המבחן יתייחס בתסקיר למצב בריאותך, יעמוד בקשר עם המוסדות המטפלים בך, ויאסוף פרטים בדבר אישיותך, התפתחותך הגופנית, השכלית והנפשית. הוא מקבל דו"חות וחוות דעת מגופים ומגורמים מקצועיים, מאחיות טיפת חלב, מרופאים, מבתי חולים, מפסיכיאטרים, מפסיכולוגים, מעובדים סוציאליים מוועדות איבחון למפגרים וכו', אשר טיפלו בעבר או ממשיכים לטפל בך, או שקצין המבחן יפנה אותך אליהם לשם עריכת בדיקות מיוחדות והסתכלות במסגרת החקירה.
7) נסיבות העבירה ועבריינות הנאשם – קצין המבחן כולל בתסקיר פרטים על נסיבות העבירה והנסיבות המיוחדות, שהביאו אותך לידי ביצועה. הוא מקדיש תשומת לב מיוחדת למאפיינים של דפוסי התנהגות עבריינים. לצורך כך הוא יפנה למשטרה ולתביעה הכללית לקבלת פרטים על האישומים כנגדך ועל עברך, ויתרשם מיחסך לעבירה. הוא יבדוק אם היא אופיינית להתנהגותך או מקרית. כמו כן קצין המבחן מקבל מידע מעודכן על התנהגותך במהלך החקירה ותוך כדי הכנת התסקיר, וכן האם תלויים ועומדים נגדך תיקים נוספים.
8) התנהגות בבית המעצר/בכלא – התנהגותך במעצר או במאסר יכולה להשפיע על מצבך, כיוון שיש בה כדי לרמז על הסיכוי שתשתקם. אם למדת תוך כדי המעצר/המאסר נושאים, שיסייעו לך לקראת השיקום, כמו השתלבת בעבודה מקצועית, התרחקת מחברת עבריינים ומשימוש בסמים – יש יסוד לקוות, שלא תשוב לסורך. כל אלה ישפיעו באופן חיובי על ההמלצה שתנתן בתסקיר. מנגד, התנהגות שלילית במעצר/בכלא, באופן שאינו מותיר סיכוי ממשי להשתלבות בחברה מחוץ לכותלי בית המעצר/הכלא, ישפיעו במידה ניכרת על המלצה לרעתך.
9) התרשמות ישירה – שלב זה בהכנת התסקיר הוא השלב המשמעותי ביותר מבחינת הנבחן. קצין המבחן ינסה להעריך מקרוב באורח עצמאי את סיכוייך להשתקם. במהלך החקירה והכנת התסקיר הוא יעקוב אחר התנהגותך, יקיים עמך שיחה כדי להתרשם מאישיותך, מיכולתך לקיים קשר עמו, עם בני משפחתך ועם סביבתך, ויבחן את יכולתך, ובעיקר את רצונך, לשינוי המצב. יצירת רושם טוב ומוצלח על רצינותך וכוונותיך הכנות להשתקם, היא לא פעם נקודת המפתח, שתוביל לקבלת המלצה חיובית. במצב ענינים זה ישנה חשיבות רבה להכנה מקצועית לקראת הראיון עם קצין המבחן. הכנה ראויה וטובה, על ידי עורך-דין מומחה בתחום, יכולה להכריע עבורך את הכף בין מעצר/מאסר מאחורי סורג ובריח לבין המשך חייך הרגילים, תוך ניהולם תחת מגבלות מסוימות.
10) מסקנות וחוות דעת – לאור המשתנים שפורטו, קצין המבחן מגיע למסקנות ולחוות דעת בנוגע לסוג הטיפול הנדרש, סיכויי הצלחתו ורמת הסבירות שתחזור למוטב. לדוגמא: פרשת "האופנובנק", ע"פ 1399/91 רוני ליבוביץ נ' מ"י, יכולה לשמש דוגמא טובה ליכולת ההשפעה של קצין המבחן לעניין ההקלה בעונש. בתסקיר שהוגש לבית המשפט העליון ,בערעור על חומרת העונש, תוארו בהרחבה תולדות חייו הסבוכים של המערער והמניעים הפסיכולוגיים, שהביאוהו לביצוע העבירות. שירות המבחן המליץ על קיצור ניכר של תקופת המאסר, שהושתה על המערער בבית המשפט המחוזי, תוך הדגשת חשיבות העניין לשיקומו.
3. המלצה ביחס לעונש: קצין המבחן רשאי לכלול בתסקיר, המוגש לבית המשפט, המלצה על טיב העונש, שלדעתו עשוי להחזיר אותך למוטב (הוא אינו חייב לכלול בתסקיר כל המלצה לעונש). השופטים נוטים להעזר בהמלצות קציני המבחן, וברב המכריע של המקרים מיישמים המלצות אלו, למרות שהם עצמאיים לחלוטין בנוגע לקביעת העונש, ומוסמכים לפסוק גם בניגוד מוחלט להמלצת קצין המבחן. ממחקרים בנושא עולה, כי המנעות מהמלצה פירושה המעשי הינו המלצה שלילית, והיא גורמת לכך שבית המשפט ימצה עם הנאשם את הדין עד תום. עולה שההמנעות מהמלצה היא בעלת השלכות חמורות מאוד מבחינתו של הנאשם. אם החליט קצין המבחן, שאתה זקוק לטיפול מסויים הוא חייב להתייחס לכך בתסקירו, ולכלול בו המלצה מפורשת בדבר האפשרות להעמידך במבחן במהלך הטיפול. אומנם מדובר בהמלצה בלבד, אך גם כאן בית המשפט מעניק חשיבות רבה לממצאי התסקיר, ונוטה לפעול בהתאם להמלצת קצין המבחן (ראה פירוט בתת הפרק להלן).
דרכי הטיפול עליהן יכול להמליץ קצין המבחן לבית המשפט:
1. מבחן: בית המשפט אינו יכול לצוות להעמידך במבחן, אלא לאחר שקיבל חוות דעת מקצין מבחן, כלומר את התסקיר, שבו כלולה המלצה בדבר קיומה של אפשרות זו. קצין המבחן צריך להשתכנע מהנתונים שאסף ובעיקר מהשיחה עמך, כי כישורייך החברתיים הם ברמה טובה, כי אתה כשיר ומתאים לרצות תקופת מבחן, וכי אתה מודע באופן מלא לציפיות ממך ולמשמעות תנאי צו המבחן.
2. שירות לתועלת הציבור: קצין המבחן רשאי להמליץ בפני בית המשפט לחייב אותך, כי תבצע בשעות הפנאי שלך, ללא שכר, פעולה או שירות לתועלת הציבור או הזולת. בטרם ימליץ כך, הוא חייב לדאוג לתוכנית מפורטת, שתאפשר לך לבצע את השירות, לפרט את מהותה בתסקיר, ולשכנע את בית המשפט ביעילותה וביכולתך לבצעה.
3. דרך טיפול אחרת: קצין המבחן רשאי להמליץ על דרכים אחרות לשם החזרתך למוטב, כגון:
גמילה מהתמכרות להימורים, לסמים וכו'; קבלת טיפול רפואי או נפשי; התנהגות מסוימת; מגורים במקום מסוים או בכל דרך אחרת.
המלצה לעונש
אין זה מתפקידו של קצין המבחן להמליץ על עונש, אלא כאשר לדעתו סוג העונש ו/או מידתו יסייעו להחזרתך למוטב ולשיקומך. להלן מגוון האפשרויות הפתוחות בפניו:
1. מאסר: קצין המבחן יכול להמליץ בפני בית המשפט, שלא להטיל עליך עונש מאסר או לא לעצור אותך כלל, אם לדעתו עלול הדבר להפריע לשיקומך. אם הוא מגיע למסקנה, כי דרכי הטיפול בך אינן יעילות, וכל ניסיונותיו לעזור לך הם ללא הועיל, יכול קצין המבחן להמליץ על שליחתך למאסר. קצין המבחן אינו מציע בהמלצתו את משך תקופת המאסר, אלא מסתפק בקביעה כללית שרק המאסר עשוי ללמדך לקח.
דוגמא לקיצור מעצר בעקבות המלצת קצין מבחן ניתן למצוא בערעורה של יונית לוי על החלטת בית המשפט המחוזי לעצור אותה עד תום ההליכים. פרקליטה הציג תמונה עגומה של התדרדרות המערערת, אישה צעירה ואם לשניים, לאחר גירושיה מבעלה, ואת הסתבכותה עם עבריין ועם עולם הסמים. בנוסף עמד הפרקליט על נכונותם של בני משפחתה, משנודע להם על התדרדרותה, לסייע לה ככל האפשר, על מנת שתשתקם. בסופו של ערעור זה הוחלט לקבל את חוות דעתו של שירות המבחן בענין שחרורה של העוררת- בש"פ 5874/91 יונית לוי נ' מ"י.
2. מאסר על תנאי: קצין המבחן יכול להמליץ לבית המשפט להסתפק בעונש מאסר על-תנאי, כאשר הוא סבור שדי בכך כדי לדרבן אותך להקפיד על קיום החוק, ולהימנע מביצוע עבירות דומות. אם תלוי ועומד כנגדך מאסר על תנאי, באפשרות קצין המבחן להמליץ על הארכת התנאי לתקופה נוספת.
3. קנס: הקנס הינו אחד מדרכי הענישה הקבועים בחוק. בית המשפט יכול להטילו כעונש יחיד או בצירוף עונש אחר או להמירו במאסר. אם הורשעת בביצוע עבירה נוספת תוך תקופת המבחן, בית המשפט רשאי לראות בכך כשלון של המבחן, ולחזור ולהטיל עליך את העונש שהיה בכוונתו להטיל מלכתחילה בגין העבירה המקורית, שעליה העמידו אותך במבחן. דהיינו, בית המשפט רשאי להטיל עליך קנס כספי כאילו זה עתה הורשעת בביצוע אותה עבירה. כאשר קצין המבחן ממליץ להטיל עליך קנס כספי כעונש, אין הוא צריך לנקוב בסכום הקנס.
4. "קנס ביניים": נבחן שלא עמד בתנאי המבחן, לא ציית לצו המבחן, או לא מילא אחר הוראה מהוראותיו, צפוי לתשלום קנס. קנס זה לא בא להעניש אותך על ביצוע העבירה, שבגינה הועמדת במבחן, אלא מהווה עונש מיוחד ונפרד על עבירה חדשה שהיא הפרת צו המבחן. הטלתו של קנס זה אינה גורעת מהמשך תוקפו של המבחן. אתה ממשיך לעמוד תחת פיקוחו של קצין המבחן גם לאחר תשלום הקנס. אם לאחר תשלום קנס זה, לא תציית בשנית לצו המבחן, ובית המשפט יראה צורך להענישך, הוא יקח בחשבון את "קנס הביניים" כשיקול לחומרה בקביעת העונש הסופי.
5. פסילת רשיון הנהיגה: לענין פסילת הנאשם מלקבל או מלהחזיק רשיון נהיגה, המלצתו של קצין המבחן כמעט ואינה רלבנטית, משום שהשיקולים לעניין זה הם סוג העבירה, עברך כנהג והסכנה שיש בנהיגתך לציבור. יחד עם זאת, הוא יכול להתייחס בתסקירו, לחיוניות רשיון הנהיגה לפרנסת משפחתך, דבר שיכול להצדיק את הפחתת תקופת הפסילה ו/או הורדת שיעור הקנס.
מיהו קצין המבחן?
בתקופת המבחן כפוף הנבחן לפיקוח צמוד של קצין מבחן, האחראי לשיקומו, להדרכתו ולהשגת שינוי בהתנהגותו הפלילית. קציני המבחן מתפקדים כעובדי סעד הבאים להבטיח את שלומם הגופני והנפשי של הנמצאים תחת פיקוחם. קצין המבחן אחראי לפעול לשיקומך החברתי ולחינוכך לאזרחות מועילה, תוך מגע מתמיד ושיתוף פעולה עם משפחתך, עם השירותים הציבוריים וכל גורם היכול לעזור בכך, לרבות סיוע בקבלת הכשרה מקצועית, סידור בעבודה קבועה וסיוע כלכלי, אם יש צורך בכך. קצין המבחן הוא איש הקשר בין בית המשפט לנבחן, ואחראי לדיווח תקופתי על מצבו והתקדמותו. להמלצתו יש משקל רב בבואו של השופט להחליט אם הצליח הנבחן לעמוד בתנאי המבחן, או שמא נכשל, ויש להטיל עליו את העונש לו היה צפוי מלכתחילה. קצין המבחן אינו צד למשפט המוגש על ידי המדינה נגדך, אך יש לו מעמד מיוחד. הוא רשאי לעתור, בכל עת, לבית המשפט, שנתן את צו המבחן, כאשר הוא נוכח שהצו אינו יעיל, וזאת על מנת שבית המשפט יתן צו-תיקון המשנה או מבטל הוראה מהוראותיו או מוסיף הוראה חדשה, לרבות שינוי מקום מגוריך, קיצור תקופת המבחן, הארכתה או הפקעת הצו.
צו מבחן בשלב הערעור על חומרת העונש
גם במקרה שגזר דינך כבר הוכרע, וקיבלת מאסר בפועל, ניתן להגיש ערעור, ובית המשפט בערכאת ערעור מוסמך לבטל את מאסרך ולהמירו בהעמדתך במבחן. זהו בהחלט מהלך קשה ומורכב, אך אפשרי.
השיקולים שינחו את בית המשפט, בערכאת ערעור, להמיר את עונש המאסר שהוטל עליך, או את
חלקו, במבחן יהיו בדרך כלל השיקולים הבאים:
1) אם יש לך פוטנציאל להיות אזרח טוב וישר, ואילו תקופת המאסר שנפסקה יכולה להכשילך, ולגרום לך נזק בלתי הפיך. בית המשפט חייב להשתכנע שיש טעם מיוחד לתת לך בכל זאת הזדמנות לשפר את דרכייך.
2) גילך הצעיר, והתרשמותו של בית המשפט, כי חונכת בצורה לא מקצועית או טופלת לא כראוי, וכי לא אפסו הסיכויים להחזירך למוטב באמצעות טיפול של קצין מבחן.
3) כאשר עונש מאסר עלול לגרום להחרפת מצבך הנפשי ו/או ולהתפתחות בלתי רצויה של תהליכים פסיכיאטריים, או כאשר אתה סובל מהפרעות נפשיות, ומקבל טיפול שנועד לשפר את מצבך הנפשי, וזקוק לטיפול עוקב או משלים במסגרת משפחתך.
4) כאשר עברך קשה, ובו טמונים יסודות שגרמו להתדרדרותך (לדוגמא: אתה עצמך היית קורבן לעבירה חמורה או קיבלת חינוך לקוי).
5) כאשר אתה יזמת את גילוי פרטי העבירה וגרמת למאסר שותפיך לדבר עבירה, וזאת במגמה לנטוש את דרך הפשע ולהשתקם.
6) הסתמכות כללית על חוות דעת או תעודה רפואית, שהוגשו אחרי מתן גזר הדין של בית המשפט קמא.
7) תסקיר חיובי של קצין המבחן והמלצתו שלא לגזור עליך מאסר בפועל, שלא נתקבלו על ידי בית משפט קמא.
לדוגמא: ע"פ 4965/90 ליאת לוין נ' מ"י, המערערת הורשעה בביצוע שוד מזוין של בני זוג בנסיבות מחמירות. בערעור לבית המשפט העליון עמד שירות המבחן על נסיבותיה האישיות המיוחדות של המערערת ועל כוונתה הרצינית לחזור לחיי אזרחות תקינים, ובית המשפט החליט להיענות להצעת שירות המבחן, ולהורות על שחרורה של המערערת ממאסר- לאחר שריצתה תקופת מאסר של כשנתיים- לתקופת ניסיון בת שישה חודשים. הניסיון עלה יפה. המערערת השלימה את לימודיה, ומצאה לה עבודה. לפיכך, קיבל בית המשפט את הערעור, העמיד את העונש על תקופת המאסר שריצתה בפועל, והורה כי שירות המבחן יקיים קשר עם המערערת, וידווח לבית המשפט על תהליך שיקומה.
השירות לתועלת הציבור
בית המשפט אינו מרשיע באופן גורף כל אדם הנמצא אשם במשפטו ומטיל עליו עונש. הוא בהחלט מודע למשמעויות הקשות שיש להרשעת אדם בפלילים ולמאסר, במיוחד כשמדובר בכשלון חד-פעמי, של אדם חיובי ביסודו. מקום בו החליט בית המשפט, שלא להעניש אדם אלא להעמידו במבחן, עם הרשעה או בלעדיה, מוסמך הוא להטיל עליו, בהסכמתו, עבודות לשירות הציבור. "צו השירות לתועלת הציבור" מתבטא בעבודה ללא שכר של הנאשם במוסדות ממלכתיים וציבוריים במסגרת הקהילה כמו בתי-חולים, מגן דוד אדום, מוסדות לנכים, מפגרים ועוד. הצו מחייב את הנאשם לשרת את הציבור ללא שכר במשך 40 עד 250 שעות בחצי שנה על חשבון זמנו החופשי.
1. משמעות השירות למען הציבור
"צו השירות לתועלת הציבור" מוגדר כסוג של עונש למרות שאינו נתפש כך על ידי הציבור. בהשוואה לישיבה בבית-סוהר הרי שזה כמעט לא עונש. בית המשפט נוטה להטיל עונש חינוכי זה בצירוף לצו המבחן, למען יצירת איזון ראוי: מחד, הנאשם קיבל פטור מעונש של ממש, ויתכן שיצא ללא הרשעה כלל, ומאידך, הוא יחזיר את הזמן שנחסך לו, בעבודות שיתרמו לרווחת הקהילה. מעבר לרווח הישיר של החברה מתרומתו של הנאשם לאותם מוסדות וקבוצות חלשות, הזקוקות לכל יד עוזרת, יש לחברה גם רווח עקיף. השירות לציבור, הכרוך בעבודה בקהילה, יכול לתרום לשיקומו של הנאשם בדרכים רבות כגון: טיפוח אחריות חברתית, קשר עם עובדים לא עבריינים שישמשו מודל לחיקוי, ניצול קונסטרוקטיבי של זמן פנוי, פיתוח כישורים ועניין ארוכי טווח, הקניית הרגלי עבודה, וזאת בנוסף לתחושת הפיצוי והכפרה שהעבודה למען הציבור עשויה להקנות לו. כל אלה תורמים ערך מוסף לעבודות לשירות הציבור, שאינו מצוי בשיטת המבחן הטהור. בעוד שהמבחן מתרכז בבעיותיו של הנידון ופיתוח כוחותיו, הרי השירות למען הציבור חושף את הצדדים החזקים המצויים בו. השירות לציבור יוצר עבורו ניסיון בעל משמעות, ומאפשר לו לשנות את גישתו לעצמו, לקורבן ולקהילה. כתוצאה מכך נפתח פתח לשינוי בדפוסי התנהגותו. לא פעם קרה, כי המלצות שצבר הנאשם בעבודות אלו, סייעו לו בהמשך דרכו.
2. כיצד מחליט בית המשפט האם ועל מי להטיל את הצו
בטרם מחליט בית המשפט לצוות על נידון לבצע שירות לטובת הציבור או למען הזולת, הוא שוקל, מצד אחד, את חומרת העבירה, הנזק שגרמה לציבור והצורך בהרתעת אחרים; ומהצד האחר את העבר הפלילי, את המצב האישי של הנידון ואת התועלת שתצמח מכך לחברה. בית המשפט ימנע, בדרך כלל, מלתת צו שירות, כאשר ביצעת עבירה חמורה ועברך הפלילי מכביד, אלא אם תצליח לשכנע אותו, באותות ובמופתים, כי הפעם באמת ניתן לסמוך עליך, שלא תחזור שנית לדרך הפשע. במקרה זה הבטחות בעלמא לקצין המבחן לא יעזרו לך, ואולי רק יזיקו. רצוי, כי תתייעץ עם עורך הדין, העוסק בהכנתך לתסקיר המבחן. בית המשפט לא יטיל צו מבחן, אלא לאחר קבלת תסקיר המתייחס להתאמתו של הנבחן לשירות, וכן לזמינות של מקום מתאים למתן השירות.
3. תנאי צו שירות לתועלת הציבור
1) חובתך – מי שהוטל עליו צו שירות, חייב לבצע את השירות בדיוק בהתאם לאמור בצו, ולציית להוראות קצין המבחן, שנקבע על ידי בית המשפט.
2) מעמדך – כאשר אתה מבצע את השירות במסגרת כלשהי, עליך למלא אחר הסדרים הקבועים במקום, ואחר הוראות האחראים. מאחר ואינך מקבל תמורה לעבודתך נקבע בחוק, שאינך הופך לעובד של אותה מסגרת, ולא יהיו ביניכם יחסים של עובד ומעביד. לקביעה זו ישנן השלכות בתחומים רבים, לרבות ביטוח לאומי, אחריות עובד ומעביד, חובות מעביד, וזכויות עובד ביחסי עבודה.
3) ביטוח – במקרה שנפגעת בעבודה, אתה מבוטח בביטוח לאומי במסגרת ההגדרה של "מתנדב".
4) פיקוח -בית המשפט רשאי לקבוע בצו השירות הוראות ותנאים, אותם הוא רואה כנחוצים, להבטיח את ביצוע השירות ולפקח על ביצועו. הפיקוח נעשה ע"י קצין מבחן, והוא יכול להיעזר באחרים, כגון: אחראים על מסגרות ציבוריות, בעלים או מנהלים של מקומות, שבהם חייב הנידון לבצע את השירות, כמו רופאים או אחיות של בתי חולים, מדריכים במתנ"סים ואחרים. אנשים אלו ידווחו לקצין המבחן על אופן ביצוע השירות.
5) עיון מחדש – קצין המבחן, וגם אתה, רשאים לפנות לבית המשפט, בכל עת, בבקשה לעיין מחדש בצו השירות, וכן בבקשה לשנותו, לקבוע בו הוראות חדשות או לבטל הוראה מהוראותיו. השופט יחליט, לאחר שישמע את הצדדים, כפי שיראה לו צודק בנסיבות הענין.
6) הפרה – הינך חייב למלא בקפדנות אחר כל פרטי התכנית, ולבצע את השירות בהתאם לצו במלואו ובמועדו. הפרת הצו עלולה להביא לביטולו, ולגזירת עונש על העבירה המקורית, בהתחשב בהפרת הצו.
ההבדלים בין קטינים ובגירים
לעניין טיפול שירות המבחן קיימת אבחנה בין נאשמים שגילם עד 21 שנים, לבין נאשמים מגיל 21
ומעלה, וזאת משתי סיבות עיקריות:
1) גילו הצעיר של נאשם הוא גורם מדרבן לעזור לו, לשקם את עצמו ולהחזירו למסלול תקין. לחברה יש אינטרס לנסות ולחנך את הנאשם, עוד טרם עיצב סופית את אישיותו, ולהפוך אותו לאזרח טוב, אשר ישתלב בה, ולא יחזור עוד להתעמת עם החוק, וזאת, בין היתר, מטעמים מוסריים ומטעמים חברתיים- על מנת שלא ייפול לנטל על אחרים.
2) בית המשפט מודע למשמעות הנוראה, שיש לרישום פלילי אצל צעירים ונוער. רישום זה עלול ללוות אותם בשנים המכריעות של חייהם, ועלול לסכל את השתלבותם בחברה, בצבא, בעבודה, בלימודים ובמקומות אחרים. מקום בו יכול בית המשפט לפטור את הקטין ללא הרשעה, בלי לפגוע באינטרס חברתי בעל חשיבות רבה, קיים סיכוי סביר, שאכן יעשה כן.
במשפטם של נאשמים בגירים (מעל גיל 21) לא מחויב השופט בקבלת תסקיר מקצין מבחן. לעומת זאת, במשפטם של קטינים מחויב בית המשפט לקבל תסקיר מפורט טרם הוא מחליט להרשיע את הנאשם, לגזור את עונשו, או לחילופין לצוות על דרך שיקום. מכאן נובע, שהסיכויים של קטין לא לתת את הדין, לא להענש ואף לא להיות מורשע, הם גדולים. במקרים רבים, אי יישום דרך טיפול באמצעות שרות המבחן, על מנת להמנע מתוצאותיה האיומות של הרשעה פלילית, והעונש הכרוך בה, תהיה טעות מרה, המלווה בהשלכות קשות להמשך ניהול חייו. הכנה טובה של הקטין לקראת המשפט ולקראת הראיון עם קצין המבחן לנוער, עשויה לסגור תיבות פנדורה לא רצויות, אשר עלולות להיפתח ללא כל צורך. העמדת הקטין החשוד במקומו, וניסיון להבהיר לו את המצב הסבוך אליו נקלע, עשויים לחסוך לקטין, ולכל הסובבים אותו צער, עגמת נפש והפסדים כלכליים, העלולים ללוות אותם שנים רבות לאחר מכן.
המלצות קצין המבחן לדרכי טיפול בקטינים
לרשות קצין המבחן עומד מגוון של דרכי טיפול בקטינים, מעבר לדרכי הטיפול בבגירים, ואלו הן :
1. סגירת התיק הפלילי: המשטרה רשאית שלא לחקור עבירה שאינה פשע, והתביעה רשאית שלא להעמיד לדין נאשם, אם לדעתה אין בדבר ענין לציבור. המשטרה גונזת חקירה או סוגרת את התיק הפלילי לאחר קבלת המלצתו של קצין מבחן מהתסקיר.
2. אי הגשת כתב אישום: קצין מבחן לנוער המקבל מהמשטרה הודעה שקיים יסוד להעמיד קטין לדין, יכול להמליץ למשטרה לסגור את התיק, תוך פירוט מצבו של הקטין, עברו וחוסר הצורך בהתערבות סמכותית באורח חייו, או כאשר עצם הבאתו לדין עלולה לסכן את שלומו הנפשי בשל החרדה והמתח, הכרוכים בכך. מאידך, באותה מידה, יכול קצין המבחן להמליץ להעמיד את הקטין לדין, אם הוא נוכח, כי קיים צורך במעורבות סמכותית לשם מתן טיפול לקטין או לצורך כפיית טיפול, שהקטין נזקק לו, באמצעות בית המשפט. ההמלצה היא אחד השיקולים המכריעים שהמשטרה והתביעה ישקלו, אך הן אינן חייבות להיעתר לה, אם קיימים שיקולים כבדי משקל הגוברים עליה.
3. פטור ללא הרשעה וללא צו: בית המשפט לנוער, שקבע כי קטין ביצע עבירה, רשאי לפטור אותו ללא צו, מבלי להטיל עליו עונש. קצין המבחן לנוער בוחר להמליץ על דרך זו, כאשר נוכח שהקטין אינו עבריין, תיפקודו במסגרת המשפחה, הלימודים והעבודה תקין, העבירה היא מקרית, חד-פעמית ואינה אופיינית להתנהגותו, כי הוא זוכה להתייחסות נאותה מצד הוריו ומצד האחראים עליו ואינו זקוק להתערבות טיפולית של גורם סמכותי. בית המשפט מקבל את ההמלצה ברוב המקרים, אם העבירה אינה חמורה, ואם אין עניין לציבור בתגובה עונשית או טיפולית.
4. עמידה תחת השגחה של אדם ראוי: קצין המבחן רשאי להמליץ בפני בית המשפט לנוער, כי הקטין שנמצא אשם בביצוע עבירה, יימסר לטיפולו והשגחתו של אדם הראוי לכך, שאינו הורה הקטין, לתקופה שיקבע בית המשפט, וכן להגביל את זכויותיהם של הורי הקטין כאפוטרופסיו במשך אותה תקופה. הכוונה לקטין הנמצא בבית, אך בשל מגבלות של הוריו, אופיו והתנהגותו אין הם מסוגלים להדריכו, להבטיח את זכויותיו לקבלת חינוך נאות, טיפול רפואי או אחר ולהשתלב במסגרת חינוכית נאותה.
5. התחייבות להימנע מעבירה: אחת מדרכי הטיפול, שבית המשפט לנוער יוכל לצוות עליה, היא קבלת התחייבות, בערובה או בלי ערובה, מאת הקטין או הורהו בדבר התנהגותו של הקטין בעתיד. קצין המבחן רשאי להמליץ על דרך זו, כאשר הוא משוכנע, כי די בה כדי להעמיד את הקטין או את הורהו על אחריותם לתוצאות מעשיו של הקטין, ולהבטיח את תיפקודו התקין. אי מילוי ההתחייבות יביא להחזרת הדיון לבית המשפט לשם שינוי דרך הטיפול. לרוב נוהגים בתי המשפט לנוער לקבוע סכום כסף, שהקטין או הערב ישלמו לאוצר המדינה, באם הקטין יחזור ויבצע עבירות דומות.
6. צו מעון: קצין המבחן רשאי להמליץ בפני בית המשפט לצוות שהקטין יתייצב במעון יומי או יוחזק במעון פתוח או במעון נעול. והוא עלול לעשות כן, כאשר תיפקודו של הקטין במסגרת הבית והקהילה שלילי, כאשר נשקפת סכנה לשלומו הגופני או הנפשי או לשלום הציבור, וכאשר הוא זקוק למסגרת חינוכית-סמכותית מוגנת, שתוכל לפקח עליו, ולהעניק לו את הטיפול שהוא זקוק לו. בית המשפט לנוער נוטה לשלוח קטין כזה למעון לאחר שנוכח, כי הוריו אינם מסוגלים להבטיח, שהוא לא יתחבר עם עבריינים, כאשר נכשל הניסיון להעמידו בפיקוחו של קצין המבחן, וכאשר הוא זקוק להשגחה יעילה יותר.
7. קנסות ותשלומים: בית המשפט לנוער רשאי לחייב את הקטין או הורהו בתשלום קנס, הוצאות המשפט, פיצוי לאדם שניזוק מהעבירה, וכן לשאת בהוצאות הטיפול בקטין. לכל אחת מדרכי הטיפול האלה משמעות חינוכית וערך טיפולי. קצין המבחן יכול להמליץ עליהן בפני בית המשפט, לאחר שנתן את תשומת לבו גם לאפשרויות הכספיות של הקטין או הוריו לשאת בתשלומים.
8. הוראות שונות: בית המשפט לנוער רשאי לתת כל הוראה אחרת בדבר התנהגותו של הקטין, אם נראה לו שהדבר דרוש לטיפול בו. קציני המבחן מנצלים הוראה זו לעיתים קרובות, וממליצים בפני בית המשפט לחייב את הקטין לבצע פעולה חינוכית, לרבות שירות למען הזולת.
סוף דבר
אם אינך עבריין של ממש, וקופת שרצים אינה תלויה מאחוריך, כדאי לך לנצל את ההזדמנות, שהחברה נותנת לך להשתלב בשורותיה, ולהשתמש בשירות המבחן כמנוף להימנע מהרשעה, מעונש ובמיוחד כמפתח לעתיד טוב יותר. אם אינך בקיא בנושא דאג שעורך דינך יפרט לך את האופציות הפתוחות בפניך, ובמיוחד שיסייע לך בהבנת הדרכים לקבלת תסקיר חיובי ברמה הגבוהה ביותר. לידיעתך גם מבצעי עבירות חמורות ביותר, שעונשן 20 שנות מאסר, לא הורשעו ולא נענשו בפועל, חרף הודאתם באשמה, כיוון שפנו לדרך של תיקון דרכיהם, ויש לכך תקדימים רבים. בנסיבות אלו אין ספק, לכותבי שורות אלו, כי עליך לבחון מסלול זה ברצינות הראויה. גם אם הנך עבריין שקופת שרצים גדולה תלויה מאחוריו, ובצעת כבר את כל הטעויות האפשריות, עדיין כדאי לך לבדוק שמא שיטת המבחן היא הסיכוי האחרון שלך לזנוח את עולם הפשע מבלי לקבל עונש חמור, ולעבור, בסיוע קצין המבחן, ל"עולמם" של האנשים ההגונים- בינינו, יש בכך הרבה יתרונות שאם לא כך רוב האנשים לא היו מצויים שם. בכל מקרה, מול האלטרנטיבה הצפויה לך, יכול להיות שכדאי לך לנסות…